close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם יישור שיניים הוא חלק מתהליך שיקום הפה?

מערכת שורשכב אלול, תשפא30/08/2021

אורתודנטיה מהווה ענף חשוב מאוד ברפואת השיניים. הענף המדובר מטפל בליקויי סגר ולסתות. בתהליך היישור מבוצעת התערבות חיצונית באמצעות מכשור קבוע או נייד

תגיות:
שיניים עקומות או חופפות מהוות הרבה יותר ממפגע אסתטי. בשיניים מעין אלה יש סיכון לנסיגת חניכיים, לעששת ואף לבעיות נשימה. אם אתם תוהים מתי כדאי לגשת לאורתודנט, כמה זמן אורך הטיפול, מהו המחיר שלו והאם היישור שתבצעו יישאר לכם לתמיד, כדאי שתמשיכו לקרוא את המאמר הבא.

אורתודנטיה מהווה ענף חשוב מאוד ברפואת השיניים. הענף המדובר מטפל בליקויי סגר ולסתות. בתהליך היישור מבוצעת התערבות חיצונית באמצעות מכשור קבוע או נייד וזאת בכדי להזיז את השיניים ואת הלסתות למצב הטוב ביותר הן מבחינה תפקודית והן מבחינה אסתטית.

מדוע צריך ליישר שיניים?
גם אם אתם בטוחים שאתם יכולים לחיות בשלום עם שיניים לא ישרות מבחינה המראה החיצוני שלכם, חשוב מאוד שתדעו שהסיבות האסתטיות אינן הסיבות היחידות ליישור שיניים:

ראשית כל, שיניים או לסתות המצויים במנח לא תקין יוצרים הפרעה אסתטית חמורה. הפרעה זאת יכולה ללוות בילדות ובבגרות כאשר היא יכולה להשפיע באופן פסיכולוגי על הילד, על הדימוי העצמי שלו והביטחון העצמי שלו ולא פעם גם על מבוגרים. אולם מעבר לכך, שיניים בולטות מדי עלולות להישבר בקלות בכל מקרה של חבלה בפה.

שנית, שיניים צפופות או שיניים במנח לא תקין עלולות לגרום להצטברות שאריות מזון וחיידקים בין השיניים ובשל כך להאיץ התפתחות של עששת.

סיבה נוספת של תהליך יישור שיניים היא ששיניים בבולטות או בהטיה לא נכונה עלולות להעביר כוחות לעיסה שלא בציר האורך של השורש וכך לגרום לנסיגת חניכיים בלתי הפיכה.

מעבר לכך, שיניים מעין אלה יכולים להוביל בקרב ילדים להתפתחות לא תקינה של הלסתות ולעיתים גם לנשימה לא תקינה.
לא פעם יש צורך לבצע תהליך יישור של כמה שיניים או אפילו שן אחת בלבד בתהליך של שיקום הפה וזאת בכדי להחדיר שתל כלשהו למקום ספציפי או לבצע כתרים אסתטיים יותר.

מתי כדאי להיבדק?
95 אחוזים מהטיפולים ליישור השיניים מבוצעים בין הגילאים 11-17. בגילאים הללו שיני החלב מתחלפות בקבועות. ישנם מצבים רבים שבהם התערבות מוקדמת יותר יכולה להניב תוצאות טובות ומהירות יותר ועל כן, מומלץ כיום לבדוק כל ילד בגילאי 7-8 שהוא הגיל שבו השיניים הקבועות מתחילות לבקוע והעצמות של הלסת גדלות. בשלב הזה תספיק התערבות קלה בכדי להביא לשינוי ולחסוך טיפול אורתודנטי מקיף ויקר בגילאים מאוחרים יותר.

אם לא נלקחתם להיבדק בגיל צעיר, ישנם כמה מצבים שבגינם חשוב להיבדק: בכל מצב שבו השיניים צפופות ויש חפיפה של שן על שן, בהטיה מוגזמת של השיניים, ברווחים מוגזמים בין השיניים, בבליטה מוגזמת של לסתות או של שיניים קדמיות ודרך נשימה דרך הפה ולא דרך האף יכולה גם להעיד על בעיה כלשהי הקשורה לשיניים שיש להיבדק בגינה.

 

מהן השיטות ליישור שיניים?
כיום ניתן למצוא כמה שיטות ליישור שיניים:
סמכים או גשר שמהווה את השיטה הנפוצה ביותר. בשיטה זאת מודבקים ריבועי מתכת על פני השטח החיצוני של השן וביניהם עובר חוט מתכתי ולפעמים גם קפיץ אשר מעוגן בגומיות צבעוניות. הסמכים מפעילים כוחות איטיים וחלשים אשר בסופו של דבר גורמים לתזוזה של השיניים.

שיטה נוספת היא הסמכים השקופים. מדובר על שיטת טיפול שדומה לסמכים מתכתיים אך במקרה הזה הסמכים יהיו עשויים מחרסינה או אקריל בצבע לבן או שקוף. מדובר על שיטה אסתטית יותר.

שיטה נוספת היא סמכים פנימיים. בשיטה זאת מודבקים על פני השטח הפנימי של השיניים בצד של הלשון סמכים מיוחדים ששונים בצורה שלהם מסמכים חיצוניים

שיטה נוספת היא פלטות שקופות שמותאמות לכל פה של מטופל באופן ספציפי. השיטה המדוברת מתאימה מאוד למבוגרים שכן, לא רואים בה את הפלטות והיא לא פוגעת במראה החיצוני.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה